Recenze alba:

Recenze alba 'Tha Carter V' Lil Waynea
Courtesy of Young Money/Republic Records

Dlouho odkládaný set je svěží, frenetický a plný hostů, jako jsou Kendrick Lamar, Nicki Minaj, Snoop a zesnulý XXXTentacion.

Dlouho odkládanou desku Lil Waynea „Tha Carter V“ nelze oddělit od trýznivého příběhu, který se za ní skrývá: Zdánlivě nekonečná právní bitva s Birdmanem, jeho mentorem a šéfem vydavatelství Cash Money (rodinný spor, který rapper nakonec v červnu vyhrál); pět let zmeškaných a přeložených termínů vydání; dokonce i žebříčkový závod s „Yandhi“ Kanyeho Westa, který se objevil v posledních dnech. Od vydání alba „Carter IV“ v roce 2011 se Wayne objevil a znělo toho hodně: společná alba s 2 Chainzem (2016 „ColleGrove“) a T-Painem (2017 „T-Wayne“), sólové desky s promethazinem jako „I Am Not a Human Being II“ (2013) a stejnojmenný debut Rich Gangu (2013) a několik mixtapů. Žádný z nich však neměl takový lyrický náboj, rytmické dunění a zvukovou vypjatost jako Wayneova série „Tha Carter“.

S nenaplněným příslibem „V“, který se nad všemi těmito nahrávkami vznášel, bylo od roku 2011 docela na nic být zarytým Weezyho fanouškem. Koneckonců stejně jako Vin Diesel a „Rychlí &zběsilí“ je série „Tha Carter“ místem, kde je Wayne skutečně doma:

Je tedy vše odpuštěno, když „V“ konečně dorazilo a bylo vypuštěno do úplně jiného světa, než byl ten, který byl původně plánován pro jeho vydání v roce 2013? Co to bude znamenat pro mumble a SoundCloud rappery a pro generaci, která vyrostla na Weezyho někdejším chráněnci Drakeovi? (Drizzy kupodivu nepřispěl k žádné z 23 skladeb na „V“, ačkoli Kendrick Lamar, Snoop Dogg, XXXTentacion, Nicki Minaj a Travis Scott, mimo jiné, ano.)

Dobrá zpráva: Hudebně je „V“ navzdory stáří některých skladeb svěží, splachovací a místy dokonce zběsilé, s křupavým jižanským trapem a provazochodeckým zvukem, s nímž Wayne v podstatě začal. Ačkoli v tomto seskupení skladeb chybí údajně na poslední chvíli natočená session s Post Malonem, díky featuringům Travise Scotta a zesnulého XXXTentaciona „V“ vrní a kope a v jemné „What About Me“ zpívá silně autotuningovaný Wayne. Když slyšíte, jak Wayne vyhrkne verše „I see death around the corner/ And the U-turn sign’s lookin‘ like a smile,“ po XXXTentacionově podmanivém refrénu na začátku „Don’t Cry“, dostává se smrtelnost do popředí tohoto alba.

Jistě, „V“, na němž hostují Wayneova matka (v úvodní skladbě „I Love You Dwayne“ promlouvá přímo k němu) a jeho dcera, má strhující emocionální náboj, který chyběl i některým Wayneovým nejchladnějším momentům na předchozích „Carters“. Ve vesmírné „Dark Side of the Moon“ se zpěvný Wayne a Nicki Minaj stávají divnými i romantickými zároveň. Chvástání nechybí ani v drsné „Let It Fly“, kde si se Scottem dělají nárok na to, kdo vládne rapové planetě – i když když když Wayne spílá: „I’m revived, it’s C5/ Been arrived, kiss the sky, did the time/ Please advise it is advise or be advised, and we advise/ You not f- with me and mine,“ máte dojem, že má vlastní názor.

Rodinná pouta pokračují, když Weezyho dcera Reginae zpívá jemně strašidelný refrén písně „Famous“, zatímco se táta dlouze dívá do zrcadla a odkazuje přitom na Notorious B.I.G.: „All I ever wanted was everybody’s attention/ ‚Cause most people are nobody ‚til somebody kill ‚em/ Probably thought that my career, be short and sweet/ Wishin‘ I was in your shoes, I’d take off them and find a beach.“

A jestliže „Open Letter“ dokazuje jeho ochotu podělit se o své nejistoty a „Can’t Be Broken“ hovoří o nalezení síly zůstat silný a pokračovat, dramatické finále alba – „Let It All Work Out“ s podmanivým samplem Samphy – ukazuje Waynea v jeho nejzranitelnější podobě a se zlomeným srdcem. Wayne upřímně mluví o pokusu o sebevraždu z dětství („Našel jsem máminu pistoli, kam ji vždycky schovávala/ brečel jsem, přiložil si ji k hlavě a přemýšlel o tom“) a vykresluje dramatický portrét toho, jak se s Boží pomocí rozpadá, ale zároveň se znovu dává dohromady.

Více než kterýkoli předchozí „Carter“ vytvořil Lil Wayne „V“ jako cestu zády k sobě, kde se setkává posvátné s posvátným, kde se jeho matka, dcera, hudební vlivy, současníci i potomci setkávají na albu, které má za pět let od původně plánovaného vydání jednu z nejdelších kulis v historii hip hopu – a dokonce končí na vzestupné notě. To je možná největší překvapení ze všech:

VÍCE HUDEBNÍHO OBSAHU:

Dlouhá sága „The Carter V“ má vlastně šťastný konec.